به سایت یگانه اکسیر خوش آمدید.

مدیر فروش

00989900991809

مدیر عامل

00989120742035 - 00989355833835

ایمیل:

noori@yeganehexir.com

تاثیرات ترکیبات موجود در ناد علی

تاثیرات ترکیبات موجود در ناد علی

تاثیرات ترکیبات موجود در پماد ناد علی

1.روغن کرچک :

روغن کرچک یکی دیگر از گیاهان درمانی است که به نظر می رسد بررسی تاثیر آن بر زخم های سوختگی مورد نیاز باشد. این گیاه کوچک در مناطق سردسیر علفی، یک ساله و در مناطق گرمسیر بصورت درخچه است. مهمترین ماده تشکیل دهنده این گیاه روغن آن و مهمترین اسیدچرب آن، اسید ریسینولئیک است که یک اسید چرب هیدروکسی اشباع می باشد. این ماده به عنوان مسهل و قطره چشمی کاربرد زیادی دارد. به دلیل خاصیت نرم کنندگی و التیام بخشی از آن به عنوان نرم کننده پوست و التیام دهنده زخم های اگزما و پسوریازیس نیز استفاده می شود. اثر آنتی بیوتیکی روغن کرچک بر ضد برخی میکروب های گرم مثبت و منفی از جمله برخی گونه های استافیلوکوک و پسودومونا که از شایعترین عوامل عفونت زا در زخم های سوختگی هستند نیز نشان داده شده است. روغن کرچک  واسید ریسینولِییک دارای خاصیت ضد التهابی و مرطوب کنندگی دارد و سرشار از اسیدهای چرب است که میتواند نرمی پوست را تآمین کند و میتواند رشد بافت پوست را تقویت کند و برای یکنواخت کردن رنگ پوست مفید است و غیر کومدوژنیک است یعنی چربی آن باعث مسدود شدن حفره های پوستی نمیشود و خاصیت ضد میکروبی  با کمک به دور کردن پاتوژنهای مهاجم (باکتریهای بیماریزا )  دارد و حاوی تریگلیسیرید است  و همچنین پوست را هیدراته میکند و اسیدهای چرب روغن کرچک باعث از بین رفتن استریاهای بارداری است  و با تولید الاستین و کلاژن باعث استحکام پوست میشود . اسیدهای چرب روغن کرچک  باعث تحریک سیستم لنفاوی شده  و برای برطرف کردن اثر زخم موثر است  و خاصیت خنک کنندگی دارد و برای رفع سوزش و قرمزی مفید است .

2.آلوئه ورا (صبر زرد):

بهترین راه طبیعی برای لایه برداری پوست است و همچنین به کاهش نشانه های بیماری پوستی کمک می کند. استفاده از گیاهان دارویی از زمان های دور در ایران رواج داشته است. برای نمونه آلوئه ورا به عنوان گیاهی برای سوختگی مشهور است و اولین گیاه کمکی در درمان سوختگی و بهبود زخم محسوب می شود. گیاه آلوئه ورا (صبر زرد) از جمله گیاهان دارویی است که از 1500 سال قبل از میلاد مسیح در بسیاری از کشورها از جمله یونان، چین، مکزیک، به صورت سنتی مورد مصرف قرار گرفته است و قرن هاست که به عنوان یک داروی موضعی برای بیماری های گوناگون و ضایعات پوستی مصرف می شود. این گیاه در بندر سیریک از توابع میناب(هرمزگان)، بندر لنگه و بندر خمیر در محلی بنام قلعه گازی وجود دارد. گیاه آلوئه ورا یا صبر زرد متعلق به خانواده لیلیاسه و در ظاهر شبیه کاکتوس است. گیاهی علفی و چند ساله با برگ های ضخیم، گوشتی و دراز است. آورده شده است که ملکه های مصر به طور منظم از آلوئه ورا در رژیم زیبایی خود استفاده می کردند. همچنین در کتاب مقدس ذکر شده است که عیسی پس از آن که از صلیب آویزان شده برای تسکین درد و کمک به درمان زخم از صبر زرد استفاده کرده است. ظاهرا اسکندر در سال 333 قبل از میلاد، جزیره ای از هند را عمدتا به علت نیاز به درمان زخم های خود و سربازانش به این گیاه، اشغال کرده است تاکنون 75 ترکیب شناخته شده در آلوئه ورا یافت شده است که شامل 20 ماده معدنی، 20 آمینواسید، 12 ویتامین و آب است. در مطالعات آزمایشگاهی و در مطالعاتی که روی موجودات زنده صورت گرفته است مشخص گردیده آلوئه ورا موجب مهار ترومبوکسان ( مهار کننده التیام زخم ) و موجب پیشرفت التیام و کاهش التهاب شده است. پلی ساکارید مشتق شده از آلوئه ورا به نام مانوز 6 فسفات باعث رشد فعال بافت پوششی می شود. این ماده به فیبروبلاست ها وصل می شود و باعث تکثیر آنها شده و در نهایت سبب رسوب کلاژن و سازمان دهی مجدد بافت می شود. ژل این گیاه حاوی مواد ضد التهابی مانند اسید سالسیلیک و مهار کننده های ترومبوکسان است که از انقباض عروقی ناشی از آنها ممانعت به عمل آورده و شبیه به بروفن ولی با مکانیسم متفاوتی عمل میکند. آنزیم های هیدرولیز از جمله کربوکسی پپتیداز و برادی کیناز موجود در آلوئه ورا موجب بهبود درد و التهاب می شوند. لاکتات منزیوم موجود در ژل از واکنش هیستامین که باعث خارش و تحریکات پوستی می شود جلوگیری می کند. ماده آسمانان 1 باعث تشدید فعالیت سیستم ایمنی و سنتز سیتوکین می شود. همچنین مشخص شده است که آلوئه ورا در برابر طیف وسیعی از باکتری ها از جمله پسودوموناس آئروژینوزا، اشیرشیا کلی، سالمونلا تیفی، مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، کلبسیلا پنومونیه، استرپتوکوک پیوژنو استافیلوکوک آرئوس موثر بوده است.

گیاه آلوئه ورا در التهاب لثه، دیابت، سرطان ها، اختلالات گوارشی، کاهش چربی خون، کاهش قند خون، زخم معده، التیام برش جراحی و سوختگی و … مورد پژوهش قرار گرفته است. گیاه آلوئه ورا از جمله گیاهان دارویی است که در بسیاری از کشورها به عنوان یک داروی موضعی برای بیماری های گوناگون و ضایعات پوستی مصرف می شود. در بین گیاهان مورد توصیه عطاران آلوئه ورا تنها گیاهی است که سه شکل بررسی آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی را طی کرده است و نتایج کلی حاصل از این مطالعات اثرات مثبت ژل آلوئه ورا را برای درمان زخم ها و سوختگی ها نشان داده اند. مطالعات نشان می دهد که اکثر عطاران اولین داروی گیاهی انتخابی مورد توصیه شان برای سوختگی آلوئه ورا بوده است. از طرفی هیچ عارضه جدی بعد از استفاده از ژل گزارش نشده است؛ بنابراین این ماده گیاهی برای استفاده موضعی ایمن محسوب می شود.

3.زردچوبه:

یکی دیگر از گیاهان درمانی که ممکن است برای سوختگی نیز موثر باشد زردچوبه است. زرد چوبه از تیره زنجبیل است. گیاه آن پایا و به ارتفاع یک تا یک و نیم متر است. برگ های قاعده ای بدون دمبرگ و با غلاف مشخص است که در قسمت فوقانی کامل می باشد. گل های آن به صورت مجتمع و سنبله ای محصور در دو براکته یا نیام سبز مایل به زرد قرار دارد. ریزوم های متورم و زرد رنگ با بوی کاملا مشخص از علایم شاخص گیاه است. ساقه های زیرزمینی زردچوبه با نام علمی نامیده می شود. این گیاه بومی آسیای شرقی است و در بخش هایی از هند ، چین، جنوب، تایوان، ژاپن، اندونزی و افریقا می روید. زردچوبه قطعاتی زرد رنگ به طول 3 تا 7 و قطر 1 تا 2 سانتی متر است که پس از خشک و آسیاب شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

زرد چوبه در طب سنتی هند، چین، ژاپن و افریقا جایگاه ویژه ای دارد. از این گیاه استفاده های مختلفی می شود. در غرب از آن به عنوان عامل ضدنفخ و اشتهاآور استفاده می شود و در مطالعه ای نشان داده شد که زردچوبه از کبد موش و اردک در مقابل سموم تتراکلریدکربن، استامینوفن و سیکلوفسفامید محافظت می نماید. کورکومین و مشتقات آن که در زردچوبه وجود دارد اثرات آنتی اکسیدانتی در برابر اشعه دارند. از قطره های چشمی زردچوبه نیز منافعی ثبت شده است. فعالیت ضدباکتریایی عصاره ی الکلی زردچوبه، درمقابل باکتری های گرم مثبت در شرایط آزمایشگاهی نیز نشان داده شده است. همچنین اثرات ضدالتهابی و تحریک سیستم ایمنی نیز از این گیاه گزارش شده است. یکی دیگر از کاربرد های زرد چوبه کمک به ترمیم زخم است. کورکومین موجود در زردچوبه به تشکیل عروق جدید و افزایش محتوای کلاژن و درنتیجه ترمیم زخم کمک میکند که در برخی مطالعات بر روی موش ها نشان داده شده است.

4.موم زنبور عسل:

از دیگر ترکیبات دارویی طبیعی که اخیرا نیز بطور وسیع مورد استفاده قرار گرفته است موم زنبور عسل است. در طول تاریخ در میان ملل مختلف، عسل جایگاه خاصی را در میان داروهای سنتی به خود اختصاص داده است. در قرآن از آن به عنوان داروی شفابخش و درمان دردها نام‌برده شده و پیامبر عظیم‌الشان اسلام(ص) استفاده از آن را توصیه کرده است. عسل نواحی مختلف، دارای ارزش غذایی و خواص درمانی متفاوت است؛ اما مطالعات بالینی و آزمایشگاهی بعضی خواص مشترک را برای عسل ثابت کرده است. عسل دارای خواص ضد عفونی‌کننده قوی است. این خاصیت شاید به دلیل اثر اسمتیک و PH پایین و اسیدی عسل باشد. از این رو عسل را می‌توان برای ضد عفونی‌کردن زخم‌ها استفاده کرد. اگر عسل به صورت موضعی روی زخم‌ها استفاده شود، باعث تولید پراکسید هیدروژن می‌شود که میتواند اثر ضد عفونی‌ کننده داشته باشد. همچنین عسل یک داروی مؤثر در درمان زکام، سرماخوردگی، گلودرد و سرفه است. این خاصیت شاید به دلیل رقیق‌کننده و خلط‌‌آور بودن این ماده است. این ماده شفابخش در تسریع ترمیم زخم نیز مؤثر بوده و می‌تواند از اسکار زخم نیز جلوگیری کند. عسل برای درمان زخم‌های دیابتی، سوختگی‌ها و سایر زخم‌های عفونی نیز توصیه شده است. عسل میتواند با جذب آب موجود در بافت‌های متورم ترمیم زخم را نیز تسریع ‌کند.

5.روغن بادام شیرین:

برای رفع خارش پوست و رفع التهابات پوستی و درمان سوختگی و رفع اگزما مفید است و در ترمیم جای زخم نیز موثر است و همچنین در درمان ترکهای پوستی مفید است . روغن بادام منبع غنی از ویتامینE  پروتئین و مواد معدنی است.

6.لانولین:

سرشار از اسیدهای چرب مفید برای پوست است و به عنوان یک موم ، یکی از مهمترین پایه روغن ها برای ساخت و ترکیب با انواع کرم ها و پمادها بکار برده می شود . این ماده طبیعی مانع خشک شدن پوست می شود و وقتی که رطوبت هوا پایین است آب اندکی را که در لایه های پوست وجود داشته حفظ خواهد کرد.

7.ایزو پروپیل میریستات:

این محصول بعنوان یک تقویت کننده پوست عمل می کند و به عنوان یک مرطوب کننده استفاده می شود و روغنی است که در واقع چرب و یا احساس چربی در برخی از پمادها و کرم ها را کاهش می دهد ، در حالی که در جذب کمک می کند.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • 00989120742035 - 00989900991809
  • البرز - کرج - کمال شهر - بلوار شهید بهشتی - خیابان ظفر 12 - ساختمان میلاد - پلاک44
  • noori@yeganehexir.com

شروع مکالمه

یکی از اعضا را انتخاب و در واتساپ گفتگو کنید

علی نجات نوری

مدیریت

علی نجات نوری
Langauge